Tradiční vlaštovka

Z OrigamiCZ
Verze z 21. 1. 2013, 16:01, kterou vytvořil Frantiseg (diskuse | příspěvky) (Diagram tradiční vlaštovky a další odkazy)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

Papírová letadla – vlaštovky, které opravdu létají, jsou oblíbeným akčním origami modelem, zvláště pro děti všech věkových kategorií Emo smile.png Na internetu lze najít spoustu webových stránek, zaměřených právě na tyto "paper airplanes", například:

Vycházejí i celé knihy zaměřené na papírové vlaštovky. Z těch, které vyšly u nás, jmenujme například:

Tradiční česko-moravská vlaštovka

Výchozím formátem je nejlépe polovina kancelářského papíru A4, tedy formát A5 (10,5 x 14,8 cm).

  1. Přeložíme kratší stranu obdélníka na poloviny a rozložíme.
  2. Přeložíme a rozložíme diagonálně.
  3. Ke vzniklým "údolním" hranám (valley folds) přidáme jednu "horní" hranu (mountain fold) a složíme vše do špičky. Je to tzv. základ vodní bomby (water-bomb base).
  4. Takto to má vypadat. Další kroky jsou mírně zvětšeny.
  5. Levý a pravý roh trojúhelníka přeložíme k hornímu rohu.
  6. Na vzniklém čtverci složíme podle naznačených hran tzv. králičí uši (rabbit-ear fold).
  7. Špičku přeložíme dozadu.
  8. Přeložíme napůl.
  9. Přeložením a rozložením si naznačíme trup letadla. Z přední části přeložením vysuneme dvě nohy - podvozek.
  10. Podvozek mírně rozevřeme. Zadní část trupu prolomíme dovnitř - zlepšuje to letové vlastnosti.
  11. Rozevřeme křídla.
  12. Okraje křídel přehneme nahoru - zvýší se tím jejich pevnost a tím se zlepší stabilita letu.

Trad vlastovka num.png

Vlaštovka je hotová, možná ale bude potřebovat zalétat. Zkusíme ji zlehka hodit vpřed. Pokud padá na nos, může pomoci mírné podélné prohnutí křídel. V krajním případě lze v zadní části křídel prostřihnout vztlakové klapky a vyhnout je nahoru. Pokud jde vlaštovka do vývrtky, křídla pravděpodobně nejsou rovná a nebo nejsou stejně velká. To se ale u tohoto typu letadla stává málokdy. Většinou se vlaštovka snáší klouzavým letem a při tom mírně zahýbá doleva nebo doprava. Na závěr malé upozornění: není vhodné zahájit letecký den uprostřed vyučovací hodiny!