Tradiční vlaštovka
Papírová letadla – vlaštovky, které opravdu létají, jsou oblíbeným akčním origami modelem, zvláště pro děti všech věkových kategorií Na internetu lze najít spoustu webových stránek, zaměřených právě na tyto "paper airplanes", například:
- http://www.origami-resource-center.com/paper-airplanes.html – spousta informací a odkazů
- http://www.origami-resource-center.com/paper-airplane-instructions.html – diagramy
- http://www.funpaperairplanes.com/ – návody
- http://www.cheapflights.com/travel/science-of-flight-paper-airplanes/ – historie, aerodynamika, rekordy, odkazy...
Vycházejí i celé knihy zaměřené na papírové vlaštovky. Z těch, které vyšly u nás, jmenujme například:
- Dean Mackey: Letadélka
- Ken Blackburn & Jeff Lammers: Letadélka z papíru
- Hüfnerová, Claudia: Letadla a lodě z papíru, 80 stran, 27 modelů, SVOJKA a VAŠUT, Praha 1996, ISBN 80-7180-159-3
Tradiční česko-moravská vlaštovka
Výchozím formátem je nejlépe polovina kancelářského papíru A4, tedy formát A5 (10,5 x 14,8 cm).
- Přeložíme kratší stranu obdélníka na poloviny a rozložíme.
- Přeložíme a rozložíme diagonálně.
- Ke vzniklým "údolním" hranám (valley folds) přidáme jednu "horní" hranu (mountain fold) a složíme vše do špičky. Je to tzv. základ vodní bomby (water-bomb base).
- Takto to má vypadat. Další kroky jsou mírně zvětšeny.
- Levý a pravý roh trojúhelníka přeložíme k hornímu rohu.
- Na vzniklém čtverci složíme podle naznačených hran tzv. králičí uši (rabbit-ear fold).
- Špičku přeložíme dozadu.
- Přeložíme napůl.
- Přeložením a rozložením si naznačíme trup letadla. Z přední části přeložením vysuneme dvě nohy - podvozek.
- Podvozek mírně rozevřeme. Zadní část trupu prolomíme dovnitř - zlepšuje to letové vlastnosti.
- Rozevřeme křídla.
- Okraje křídel přehneme nahoru - zvýší se tím jejich pevnost a tím se zlepší stabilita letu.
Vlaštovka je hotová, možná ale bude potřebovat zalétat. Zkusíme ji zlehka hodit vpřed. Pokud padá na nos, může pomoci mírné podélné prohnutí křídel. V krajním případě lze v zadní části křídel prostřihnout vztlakové klapky a vyhnout je nahoru. Pokud jde vlaštovka do vývrtky, křídla pravděpodobně nejsou rovná a nebo nejsou stejně velká. To se ale u tohoto typu letadla stává málokdy. Většinou se vlaštovka snáší klouzavým letem a při tom mírně zahýbá doleva nebo doprava. Na závěr malé upozornění: není vhodné zahájit letecký den uprostřed vyučovací hodiny!